Старт-ъп клубове по предприемачество „Тийноватор“
2018/19 учебна година
https://www.facebook.com/teenovatorbg/
„Тийноватор“ подготвя гимназисти от 10 и 11 клас за живот в едно неочаквано бъдеще. За успешна реализация в 21 век са необходими нови умения и младото поколение трябва да е бъде подготвено за това. Целта на „Тийноватор“ е да научи гимназистите как да печелят от това, което обичат да правят. Така те няма да бъдат ограничени от външни фактори и обстоятелства.
Целта на всеки предприемачески клуб е да осигури творческо пространство, в което учениците да реализират първите си предприемачески проекти и да получат насоки как да започнат собствено печелившо начинание. По този начин те развиват редица ценни умения.
Старт-ъп клубовете „Тийноватор“ се ръководят от ментори – млади предприемачи. Те се срещат с учениците веднъж седмично и им помагат по пътя към успеха. Ключовите компоненти на програмата са менторите – те са посветени на каузата и насърчават увереността на учениците в собствените им способности. Младите предприемачи и учениците изграждат добри отношения, които се простират отвъд даването на съвети по бизнес въпроси и се поддържат години след завършване на програмата.
Основната тема, по която учениците от СМГ „Паисий Хилендарски“, 105 СУ „Атанас Далчев“, 32 СУИУЧЕ „Св. Климент Охридски“ и 19 СУ „Елин Пелин“ ще се обучават, е как да развият креативно мислене и да използват инструментите на предприемачеството. На 16 октомври българският екип зад “Тийноватор” ще открие официално програмата в присъствието на създателя й Матия Голяр и успешни предприемачи от Силициевата долина. Събитието ще се проведе от 10:00 ч. в “Пъзел” – coworking space, което ще представи на учениците модела на споделени работни пространства, все по-популярен в световен мащаб.
Старт-ъп клубовете ще посрещнат всички желаещи участници от 10. и 11. клас, които заедно ще извървят пътя от научаването да работят в екип, през избора на успешна бизнес идея, до нейното реализиране. През януари 2019 учениците ще са част от старт-ъп уикенд, където ще се сформират отделни отбори, които ще работят по свой бизнес проект. В края на годината всеки от тях ще представи идеите си пред жури от инвеститори. Един от тях ще отиде на международно състезание в Любляна, Словения и ще има възможността да спечели едногодишна стипендия за престижен университет в Колорадо, САЩ.
Методиката на обучение на “Тийноватор” е разработена на базата на Design Thinking – концепция на Станфордския университет. „Нашата цел е да създадем свят, в който никой не е ограничен от обстоятелствата, защото учениците са реално подготвени за бъдещето. Нашата програма се прилага в девет държави на три континента. Радваме се, че наскоро и България се присъедини“, разказва създателят на програмата, която ще продължи своя живот у нас с български екип и името „Тийноватор“.
“Целта на всеки старт-ъп клуб е да осигури творческо пространство, в което учениците да реализират първите си бизнес проекти и да ги превърнат в печелившо начинание. По този начин те развиват редица ценни умения, необходими в реалния живот“, допълва Светлана Савова, представител на образователния екип на „Тийноватор“. Ключов компонент на програмата ще бъдат нейните ментори – български млади предприемачи, които вдъхват увереност на учениците, насърчавайки ги в развиването на нови умения чрез работа в групи, решаване на различни казуси и прилагане на техники на общуване.
Учебна програма на старт-ъп клубовете по предприемачество
Тийноватор работи с методиката Ustvarjalnik/ U.School за изграждане на предприемачески умения, на база на концепцията Design Thinking от Станфордския университет. |
Старт-ъп клубовете започват от началото на октомври и продължават до края на май с прекъсвания, по време на ваканциите. Срещите се провеждат в сградата на училището веднъж седмично в рамките на 2 учебни часа (90 минути). Менторите са винаги на разположение да помогнат на учениците – дори извън редовните часове.
Месец | Теми |
Октомври | Участниците се запознават помежду си (когато е възможно работим със смесени групи от различни класове, за да има разнообразие в групата). Мотивационни игри, които насърчават участието в бъдещите дейности и изграждането на екип. |
Ноември | Обучение в „меки умения“, бизнес симулации и ситуационни игри, които изискват предприемачески подход при решаването на проблеми. Основният фокус е върху комуникацията и смелостта да мислим нестандартно. |
Декември | Търсене на печеливша бизнес идея и преминаване на процеса от първоначалните идеи до конкретни концепции, които да се развият в следващите етапи. Запознаване с методиката на бизнес моделирането и прототипирането на концепция. |
Старт-ъп уикенд | |
Януари | Тестване и прототипиране на бизнес идея, усвояване на подходите за тестване на идеята на пазара. Подготовка за представяне на идеята пред първите истински клиенти. |
Февруари | Производство на първите прототипи. Основен фокус е валидирането на бизнес идеята с реални клиенти. Въведение в маркетинга и продажбите. |
Март | Постепенно развиване на идеята и откриване на първите клиенти чрез метода на прототипиране. Екипите работят, за да спечелят първите си клиенти и да развият своя бизнес модел, така че да реализират първите си продажби. |
Април | Последващо развиване на продукта и привличане на нови клиенти. Учениците се научават как да ускорят продажбите и да разработят нови канали за продажба. Откриване на потенциални партньори и инвеститори. |
Май | Подготовка за финалното международно състезание, на което екипите представят своите идеи пред жури и публика. Обучение в ораторство, подготовка на успешна презентация и други материали за представяне на бизнес идеята пред инвеститори. |
Юни | Национално и международно състезание |